Tingkah laku sebenarnya digerakkan oleh motivasi dalaman dan bukannya luaran.
Terapi reality berlandaskan 3 prinsip berikut :
· Setiap individu bertanggungjawab ke atas tingkah laku masing-masing.
· Setiap individu berupaya untuk berubah dan hidup secara berkesan sekiranya diberikan bimbingan dan sokongan.
· Setiap individu bertingkah laku mengikut cara tertentu agar dapat membentuk persekitaran mengikut kehendak masing-masing.
Tahun 1986, teori kawalan ditukar kepada teori pilihan iaitu bertujuan untuk memenuhi keinginan individu yang berkenaan. Keinginan itu adalah:
· Keinginan untuk dipunyai.
· Keinginan untuk kuasa.
· Keinginan untuk kebebasan.
· Keinginan untuk bersuka ria.
Pelan pengurusan bilik darjah Glasser.
Murid seharusnya memikul tanggung jawab untuk memenuhi keinginan, mengawal tingkah laku, dan membuat pilihan masing-masing. Berikut merupakan 10 langkah yang telah dibuat oleh Glasser :
1) Guru hendaklah melapangkan masa untuk mengenal pasti punca tingkah laku bermasalah murid tersebut.
2) Guru perlu mempertimbangkan cara penyelesaian.
3) Guru berusaha mencegah salah laku melalui 2 cara iaitu berikan latihan dalan kelas yang menarik dan bina hubungan yang positif dengan murid.
4) Guru mempertingkatkan cara penyoalan.
5) Guru mengadakan perbincangan dengan murid-murid.
6) Murid dikehendaki membentuk satu pelan yang mengandungi tindakan positif dengan bantuan guru.
7) Jika x berkesan,murid diasingkan dengan menggunakan time-out dalam bilik darjah.
8) Hantar murid ke satu lokasi yang selesa tetapi x mengancam orang yang menyelia mereka.
9) Bagi murid yang di luar kawalan, guru hendaklah menghubungi ibu bapa untuk berpindah sekolah.
10) Jika masih serius, rujuk murid kepada pihak berkuasa.
Elemen-elemen Disiplin Yang Berkesan Glasser.
· Berlaku suasana yang saling percaya-mempercayai dan hormat-menghormati.
· Tidak bersifat memaksa.
· Bukan berbentuk hukuman.
· Berupaya membezakan antara masalah disiplin dan peristiwa disiplin.
· Melibatkan pihak yang prihatin dan ingin membantu murid mengubah tingkah laku mereka.
· Membantu murid memenuhi kehendak masing-masing.
· Membantu murid membuat pilihan yang wajar.
· Mengajar murid memikul tanggung jawab secara peribadi.
· Menangani tingkah laku masa kini, bukannya tingkah laku masa lampau.
· Memerlukan murid membuat penghakiman berunsurkan nilai terhadap tingkah laku mereka.
· Membantu murid merancang kea rah perubahan tingkah laku.
· Percaya bahawa murid berupaya untuk berubah kearah yang positif.
No comments:
Post a Comment